Nowości w Porsche Cayenne i Panamera

Porsche wprowadza linie modelowe Cayenne i Panamera w nowy rok modelowy, wzbogacając je o szereg modyfikacji, dodatków i nowych opcji. Jako pierwszy pojawi się Cayenne Diesel z silnikiem drugiej generacji, realizującym w jeszcze większym zakresie zasadę Porsche Inteligent  Performance.

Silnik V6 o pojemności 3 litrów osiąga teraz moc 245 KM (180 kW), czyli  o 5 KM (3,7 kW) większą niż w poprzedniej wersji, zużywając tylko 7,2 litra oleju napędowego na 100 km. Jednocześnie jego emisja CO2 zmniejsza się o sześć gramów, do 189 g/km. W ten sposób Cayenne Diesel wraca na pierwsze miejsce w linii modelowej Cayenne jako model o najmniejszej emisji związków węgla. Jego większa moc znajduje oczywiście odzwierciedlenie w osiągach. Na przykład, czas przyśpieszania od 0 do 100 km/h skrócił się do 7,6 s. (o 0,2 s.), a prędkość maksymalna wzrosła o 2 km/h, do 220 km/h.

Udoskonalenia te wprowadzono dzięki zastosowaniu szeregu nowych rozwiązań, obejmujących nowe materiały obniżające masę, zmniejszenie oporów ciernych, przeprojektowanie układu wtryskowego oraz użycie nowej turbosprężarki i poprawę bilansu cieplnego silnika. Jedną ze szczegółowych modyfikacji jest wał korbowy wykonany według nowego projektu, który dzięki mniejszej masie ma mniejszą bezwładność obrotową w stosunku do poprzednika. Z kolei w głowicy zwiększenie ciśnienia bezpośredniego wtrysku paliwa o 200 bar, do maksymalnej wartości 2000 bar, przekłada się bezpośrednio na jakość wytwarzanej mieszanki paliwowo-powietrznej. Nowy jest także projekt turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny – otrzymała ona udoskonalone łożyska i nowy  wirnik turbosprężarki o lepszej reakcji i podwyższonej wydajności. Pakiet innych modyfikacji umożliwił obniżenie masy silnika V6 o 20 kg, dzięki czemu masa własna modelu Cayenne Diesel ulega zmniejszeniu do 2080 kg.

Serię udoskonaleń przeszedł również model Cayenne S Hybrid, który dzięki modyfikacji systemu zarządzającego napędem hybrydowym zapewnia teraz jeszcze bardziej niezwykłe wrażenia z jazdy. W nowym modelu,
w sprzyjających warunkach, możliwy jest nawet rozruch samochodu na zimno oraz ruszanie i manewrowanie nim z niskimi prędkościami przy użyciu samego napędu elektrycznego. Dotychczas jazda i manewrowanie siłą samej energii elektrycznej możliwe były tylko po uprzednim osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury pracy.

Ponadto, nowy rok modelowy oznacza dostępność dla modeli Cayenne nowych elementów wyposażenia opcjonalnego z linii Porsche Exclusive. Podobnie, jak dla modelu Panamera Turbo, obecnie również do Cayenne Turbo można zamówić power kit – zestaw podnoszący moc silnika o 40 KM (29 kW), do 540 KM (397 kW). Towarzyszy temu wzrost maksymalnego momentu obrotowego do 750 Nm i poprawa osiągów: czas sprintu od 0 to 100 km/h skraca się o 0,1 s., do 4,6 sekundy, a prędkość maksymalna wzrasta do 281 km/h. Zużycie paliwa i poziom emisji spalin pozostają bez zmian: Cayenne Turbo, nawet wyposażony w opcjonalny power kit, zużywa tylko 11,5 litra paliwa na 100 km w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEDC) i emituje 270 gram CO2 na kilometr.

Wzrost mocy pochodzi częściowo z dwóch nowych turbosprężarek, jak również z innej regulacji elektroniki sterującej silnikiem, czego efektem jest kolejna zauważalna poprawa reakcji silnika na ruch przepustnicy. Zwiększając moc, nie zapomniano o wzmocnieniu układu hamulcowego, który otrzymał wydajniejsze chłodzenie. Opcjonalnie można zamówić hamulce ceramiczno-kompozytowe PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), które zapewniają większą siłę hamowania dzięki większym przednim tarczom – o średnicy 420 mm. Do samochodów wyposażonych w ten system można także otrzymać opcjonalne, 20-calowe zapasowe koło dojazdowe napełniane powietrzem bezpośrednio przed użyciem.

Oprócz reflektorów biksenonowych z systemem PDLS (Porsche Dynamic Light System) w kolorze czarnym
i poczwórnych sportowych końcówek układu wydechowego, na liście opcji z linii Porsche Exclusive do uatrakcyjnienia wyglądu zewnętrznego Porsche Cayenne po raz pierwszy znajdują się przyciemniane klosze tylnych lamp opartych na diodach LED. W zakresie personalizacji wizualnej wnętrza Cayenne, linia Porsche Exclusive w nowym roku modelowym oferuje szereg nowych opcji, na przykład nowe ozdobne szwy i pakiet skórzany oraz wstawki ze szlachetnego drewna – mahoniu stosowanego do wykańczania luksusowych jachtów. Ofertę uzupełnia lewarek skrzyni biegów
Tiptronic-S z gałką wycinaną z litego bloku aluminium oraz nowe nakładki na progi wewnętrzne ze stali nierdzewnej i włókna węglowego.

Jednocześnie wzbogacono również listę opcji dla linii modelowej Panamera. Od jesieni 2011 r. w modelu tym dostępny będzie system Asystenta Zmiany Pasa (The Lane Change Assist), przejęty z rozwiązania stosowanego w Cayenne. System ten kontroluje sytuację za pojazdem, w słabo widocznych tylnych półstrefach i  w tzw. martwym polu widzenia. Poprzez zaświecenie diody umieszczonej w lusterku zewnętrznym, ostrzega kierowcę
o obecności innego pojazdu (z tyłu lub z boku), uniemożliwiającej bezpieczną zmianę pasa ruchu. System Asystenta Zmiany Pasa włącza się przyciskiem na drzwiach kierowcy; działa on w zakresie prędkości od 30
do 250 km/h.

Nowe opcje z linii Porsche Exclusive do zewnętrznego uatrakcyjniania nadwozia Panamery obejmują reflektory biksenonowe z systemem PDLS (Porsche Dynamic Light System) w kolorze czarnym oraz sportowe końcówki układu wydechowego o zmienionym kształcie. Dodatkową nowością jest opcja „bezprzewodowego dostępu do Internetu”, która od czerwca 2011 r. umożliwiać będzie korzystanie z sieci na pokładzie Panamery.

Zobacz również:

  • Nowe Porsche PanameraNowe Porsche Panamera
    Nowe Porsche Panamera lepiej niż kiedykolwiek godzi dwie przeciwstawne osobowości: osiągi rasowego samochodu sportowego i komfort luksusowej limuzyny. Druga generacja Gran Turismo awansuje do roli ikony osiągów w swoim segmencie....
  • Premiera nowego Porsche Panamera w BerliniePremiera nowego Porsche Panamera w Berlinie
    Już dziś, tj. 28 czerwca, w Berlinie odbędzie się międzynarodowa premiera prasowa nowego Porsche Panamera. Pierwszą publiczną prezentację modelu, przed którym postawiono cel wyznaczenia nowych standardów w klasie czterodrzwiowych samochodów sportowych, uświetni spektakularny pokaz łączący ...
  • Mission E – elektryczny koncept PorscheMission E – elektryczny koncept Porsche
    Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie marka Porsche zaprezentowała swój najnowszy samochód Mission E - pierwszy w historii marki czteroosobowy samochód sportowy z napędem elektrycznym. Koncepcyjny pojazd łączy niepowtarzalny, emocjonujący design Porsche z doskonałą wydajnością i pion...
Luksusowa mapa kraju
Luksusowe marki
American VintageAmerican Vintage
American Vintage to znana francuska marka założona w 2005 roku przez Mickaël Azoulay. Mimo francuskiego pochodzenia projektantka czerpie inspiracje...
Armani CollezioniArmani Collezioni
Armani Collezioni to jedna z luksusowych marek w portfolio Giorgio Armaniego powołana do życia w 2000 roku. W hierarchii ekskluzywności znajduje si...
BaldininiBaldinini
Firma Baldinini powstała w 1910 roku w San Mauro Pascoli we Włoszech. Wtedy to rodzina Baldininich zdecydowała się otworzyć pierwszy zakład prod...
Projektanci mody
Mariusz PrzybylskiMariusz Przybylski
Mariusz Przybylski modą zainteresował się w Liceum Plastycznym. Zafascynowanie to było na tyle poważne, że postanowił je kontynuować podczas s...
Maciej ZieńMaciej Zień
Maciej Zień urodził się 24 kwietnia 1979 roku w Lublinie. Swoją pasję związaną ze światem mody rozwijał w Liceum Sztuk Plastycznych w rodzinn...
Paprocki&BrzozowskiPaprocki&Brzozowski
Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski to najpopularniejszy duet projektantów mody w naszym kraju. Zarówno Marcin, jak i Mariusz są absolwentami Wydz...