Najlepszy pomiędzy najdroższymi

Najlepszy pomiędzy najdroższymiW tegorocznej edycji, odbywającego się u naszych zachodnich sąsiadów od roku 1998, konkursie o Złoty Balans (Goldene Unruh) w najwyższej kategorii cenowej – powyżej 25 000 Euro, pierwsze miejsce zdobył zegarek Moser Perpetual 1 firmy H. Moser & Cie.

Rynek niemiecki jest jednym z najważniejszych w Europie nie tylko pod kątem wielkości sprzedaży. W branży zegarkowej wszyscy wiedzą, że sukces na Starym Kontynencie jest możliwy tylko dla marek, które taki sukces odnoszą na rynku naszych zachodnich sąsiadów. Z tego powodu, mimo że w konkursie Goldene Unruh zawsze szczególnie faworyzowane są marki niemieckie, a w następnej kolejności marki bardzo aktywna na tamtym rynku, wszyscy zawodowcy pilnie obserwują wybór czytelników magazynów: Uhren MagazineFocus. Właśnie te dwa periodyki są patronami konkursu na najlepsze zegarki, których wybór odbywa się w kilku kategoriach cenowych. W przypadku szwajcarskiej manufaktury H.Moser & Cie nie można mówić o żadnych szczególnych związkach, tej niedawno odrodzonej i małej jeszcze marki z rynkiem niemieckim. Tak więc, w tym przypadku jedyną zasługę dla wyróżnienia miał sam zegarek i jego wyróżniające własności. Pozostałe miejsca na tak zwanym pudle w kategorii ceny detalicznej powyżej 25 tysięcy Euro zajęły odpowiednio zegarki firm niemieckich: A. Lange & Söhne z modelem Lange Zeitwerk, oraz Glashütte Original – model Senator Meissen Tourbillon.

Spektakularny sukces marki H. Moser & Cie wynika tak ze szczególnej konstrukcji mechanizmu, jak i odmiennego niż dotychczas spotykane systemy wskazań w czasomierzach z wiecznym kalendarzem. Mechanizmy zegarków tej marki wyrodnieją się przykładowo poprzez elementy wychwytu (układ sprzęgający pracę kół zębatych przekładni chodu z decydującym o dokładności pracy balansem) wykonane ze specjalnie utwardzonego złota. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać wyjątkową gładkość powierzchni, co z kolei zmniejsza znacząco siły tarcia i wpływ smarowania na dokładność chodu. Dodatkowo cały moduł wychwytu jest elementem wymiennym, co jest zupełnie nowatorskim i niezwykłym pod kątem obsługi serwisowej poza siedzibą firmy rozwiązaniem. Wskazania wiecznego kalendarza, ze względu na możliwość ich ustawienia i korekty wymagają wyróżnienia dnia miesiąca, samego miesiąca i roku (zwykły – przestępny). Praktycznie we wszystkich dotychczasowych rozwiązaniach takich modeli, na tarczy aż „roi się” od wskazówek i okienek. W zegarku Moser Perpetual 1, obok panoramicznego datownika dnia miesiąca (powiększonego w stosunku do zwykle stosowanych), na tarczy nie rzucają się w oczy, żadne dodatkowe wskaźniki daty. Miesiąc wyróżniany jest za pomocą miniaturowej wskazówki i dwunastu wskaźników godzin a wyróżnik roku znajduje się od strony mechanizmu zegarka. Tylko swego rodzaju przeciwwagą dla okienka kalendarza jest wskazówka rezerwy naciągu sprężyny. Taką właśnie czytelność wskazań, estetykę wykonania i nietuzinkowe rozwiązania techniczne, docenili fascynaci zegarków i czytelnicy magazynów: Uhren MagazineFocus. Warto byłoby, by nasz krajowy rynek zegarków doczekał się podobnego konkursu, co zawsze będzie miało pozytywny wpływ na rozwój branży. Dzięki od kilku lat działającemu Klubowi Miłośników Zegarów i Zegarków, który w ostatnim czasie zorganizował się w formalne Stowarzyszenie, wydaje się to możliwe do przeprowadzenia.

Władysław Meller
Odczasu doczasu logo

Zobacz również:

  • La Mania na sezon wiosna/lato 2016La Mania na sezon wiosna/lato 2016
    Inspiracją do powstania najnowszej, wiosenno-letniej kolekcji domu mody La Mania stały się projekty wnętrz Alberto Pinto. Harmonia i symetria uznana za złotą zasadę architektury jest najmocniejszą stroną jego estetyki. Szerokie pasy, najczęściej aplikowane na podłodze, idealnie porządkując...
  • Apaszka Emilio PucciApaszka Emilio Pucci
    Marka Emilio Pucci to znany na całym świecie producent luksusowych akcesoriów, obuwia oraz odzieży, której sklepy można znaleźć w najbardziej prestiżowych lokalizacjach na całym świecie. Znakiem rozpoznawczym tego domu mody, bez wątpienia są bardzo charakterystyczne geometryczne wzory. ...
  • Kampania reklamowa La Mania AW2015Kampania reklamowa La Mania AW2015
    Autorką najnowszej kampanii reklamowej domu mody La Mania na sezon jesień/zima 2015 jest Agata Pospieszyńska, w obiektywie której pojawiła się reprezentowana przez Avant Models - Marlena Szoka. Stylizowana przez Sarę Harris z Brytyjskiego Vogue’a i realizowana w Londynie kampania, promując...
Luksusowa mapa kraju
Luksusowe marki
American VintageAmerican Vintage
American Vintage to znana francuska marka założona w 2005 roku przez Mickaël Azoulay. Mimo francuskiego pochodzenia projektantka czerpie inspiracje...
Armani CollezioniArmani Collezioni
Armani Collezioni to jedna z luksusowych marek w portfolio Giorgio Armaniego powołana do życia w 2000 roku. W hierarchii ekskluzywności znajduje si...
BaldininiBaldinini
Firma Baldinini powstała w 1910 roku w San Mauro Pascoli we Włoszech. Wtedy to rodzina Baldininich zdecydowała się otworzyć pierwszy zakład prod...
Projektanci mody
Mariusz PrzybylskiMariusz Przybylski
Mariusz Przybylski modą zainteresował się w Liceum Plastycznym. Zafascynowanie to było na tyle poważne, że postanowił je kontynuować podczas s...
Maciej ZieńMaciej Zień
Maciej Zień urodził się 24 kwietnia 1979 roku w Lublinie. Swoją pasję związaną ze światem mody rozwijał w Liceum Sztuk Plastycznych w rodzinn...
Paprocki&BrzozowskiPaprocki&Brzozowski
Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski to najpopularniejszy duet projektantów mody w naszym kraju. Zarówno Marcin, jak i Mariusz są absolwentami Wydz...